Contoh Soal Jawab Agama 8:40 AM



"WANITA BAIK UNTUK LELAKI BAIK"


Soalan:-

Sering terdengar dakwaan lelaki yang baik untuk wanita yang baik dan demikianlah sebaliknya. Apakah maksud "baik" dalam dakwaan ini kerana kadang kala apa yang berlaku amat berbeza?

Jawapan:-
Dakwaan ini sebenarnya berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: "Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik". (Surah al-Nur: 26)

Maksud "baik" dalam ayat ini merujuk kepada sifat secara keseluruhan yang menonjol pada diri seseorang seperti kejujuran, kesopanan, kerajinan, banyak melakukan amal soleh dan sebagainya. Namun sebagai manusia, di celah-celah kebaikan yang banyak akan tetap ada kekurangan. Kekurangan dan kelemahan ini tidak membatalkan kebaikan mereka yang banyak sebaliknya menjadi cabaran untuk memperbaikkan dirinya. Merujuk kepada kehidupan sebagai suami isteri, maka hendaklah setiap individu memilih bakal pasangannya yang baik. Akan tetapi di sebalik kebaikan itu tentu wujud sedikit sebanyak kekurangan dan ini bukanlah sesuatu yang berbeza lagi menyelisihi ayat 26 surah al-Nur tadi. Sebaliknya ia menjadi cabaran kepada setiap pasangan untuk saling memohon maaf, memaafkan dan berusaha untuk memperbaiki kekurangan itu secara bersama.

0 comments: