ISU NEGARA ISLAM 9:16 AM

TUDUNG DAN GAYA HIDUP ISLAM DI TURKI

Tak terbayangkan akhirnya para pelajar dan pegawai kerajaan di Turki akan mempunyai kebebasan untuk menggunakan tudung. Kemenangan parti koalisi kerajaan sebanyak 403 berbanding 130 yang menentang cadangan pencabutan larangan bertudung telah melapangkan jalan bagi para Muslimah mengikuti pengajian Universiti. Ketika Turki masih berada di bawah cengkaman kekuasaan sekular, para perempuan bertudung telah melakukan tunjuk perasaan untuk meminta pencabutan larangan. Mereka digelari sebagai “para pejuang agama” oleh media Islam. Isu tudung tidak hanya diperjuangkan sebagai perintah agama yang berhubung kait dengan prinsip ajaran Islam tentang menutup aurat, tetapi lebih jauh juga dijadikan senjata sebagai penegasan Islam politik, yang kemudian dijadikan sandaran dalam penentangan terhadap isu lebih besar iaitu serbuan fesyen kapitalisme.

Para intelektual Islam menjadikan tudung sebagai tandingan terhadap gaya berpakaian hidup Barat. Mereka menegaskan bahawa perbezaan Islam dan Barat dihubungkaitkan dengan pemakaian tudung. Dengan bahasa sederhana bahawa sekarang perempuan di Turki berhak untuk memutuskan sama ada memakainya mahupun tidak, dan mereka tidak hanya memilih soal reka bentuk pakaian tetapi mereka mendudukkan dirinya pada salah sebuah dunia Islam atau Barat. Tentangan terbesar daripada gerakan Islamisasi di Turki adalah dari parti yang berhaluan sekular. Mereka tidak bersetuju jika kerajaan yang sebenarnya bercorak konservatif dan ekonomi liberal itu mengubah sekularisme Turki kepada amalan Islam, seperti memakai tudung. Namun, bantahan penyokong kepada fahaman liberal ini tidak mampu menghalangi parlimen menggubal undang-undang yang mengharamkan pelajar pengajian tinggi memakai tudung.

Parti sekular yang selama ini memerintah Negara yang dulu menguasai hampir satu pertiga kawasan Asia telah gagal mengotakan janjinya untuk menciptakan kemajuan seperti mana Barat yang menjadi contoh kepada asas pembangunannya. Sekarang, parti sekular telah dijauhi oleh rakyat Turki sendiri. Meskipun demikian, mereka masih lantang menyuarakan pandangannya namun tidak banyak mendapat simpati daripada masyarakat.

posted by izzahhusna


0 comments: