ISU POLITIK ISLAM 4:37 PM

KEWIBAWAAN HAKIM DALAM POLITIK ISLAM

Apabila melihat institusi kehakiman di dalam negara kita dipermain dan dijadikan perisai kepentingan politik pemerintah sekular, maka bertambah iman kita bahawa sistem jahiliyyah adalah punca kerosakan manusia. Tiada kaedah yang kukuh dan berdaulat yang menjadikan nilaian kehakiman tinggi dan bermaruah melainkan apa yang dinyatakan dalam al-Quran dan as-Sunnah. Ruh keagungan tidak wujud sekiranya kita meminggirkan dua panduan utama ini iaitu Al-`adalah dan al-`Ilm. Secara ringkasnya al-`adalah adalah konsep yang menyentuh keadilan keperibadian hakim yang bebas dari bentuk-bentuk kejahatan dan nilai-nilai yang mengurangkan kepercayaan orang lain terhadapnya, juga ketulusan hukuman yang diputuskannya. Sementara konsep al-`ilmu yang dipertegaskan ialah kepakaran dalam mengenali hukum-hakam syarak yang berkaitan dengan proses keadilan yang sedang dikendalikan.

Di atas dasar ini Islam mensyaratkan hakim terdiri dari kalangan mukminin yang mengakui konsep keimanan yang ditentukan Islam, termasuk persoalan beriman dengan hari akhirat. Allah Maha Mengetahui bahawa kemuliaan peribadi dalam ertikata yang sebenar tidak dapat ditemui melainkan apabila seseorang itu didokong oleh keruhanian yang kukuh. Seseorang hakim mungkin boleh bertindak adil dalam suasana diri tidak tertekan. Namun keadilan akan hilang apabila dirinya ditekan, kedudukannya tergugat atau harta dunia ditawarkan kepadanya. Hal seperti ini hanya mampu ditangani oleh keimanan yang kukuh dan keyakinan terhadap akhirat. Demikian juga seseorang yang benar-benar takutkan Allah tidak akan membuat keputusan mahkamah sedang dia belum menguasai pengetahuan mengenai ilmu kehakiman yang dibicarakan. Cukup hanya kerana kejahilannya untuk dia dicampakkan ke dalam api neraka.

Malangnya, dalam sistem sekular, nilai-nilai ini tidak ditekankan. Kehakiman hanyalah dianggap suatu kerjaya dengan nilai-nilai moral yang digariskan. Perasaan kerohanian dan akhirat tidak dijadikan penekanan asas dalam pembentukan peribadi hakim. Islam melarang perlantikan hakim yang tidak menguasai bidang perundangan Islam dengan tahap yang dituntut. Kewujudan hakim yang jahil adalah maksiat dan dosa, maka sudah tentu perlantikannya adalah punca dosa dan maksiat pada pandangan syarak. Di atas dasar ini semua fuqaha Islam menjadikan ilmu iaitu kepakaran dalam bidang kehakiman Islam sebagai syarat bagi seseorang hakim yang dilantik. Perlantikan para hakim yang tidak luas pengetahuan hukum-hakam syarak boleh menjadikan hukum-hakam perundangan dipertikaikan dan mencemar kemulian agama juga keadilan dan keamanan negara dan rakyat. Dengan hanya melihat kepada dua aspek ini boleh memberi gambaran betapa perlantikan hakim dalam daulah Islamiyyah benar-benar dapat mententeramkan jiwa dan perasaan rakyat terhadap sistem kehakiman Islam. Sekiranya rakyat Malaysia benar-benar cintakan kebenaran dan inginkan para hakim yang berwibawa mengendalikan proses mahkamah maka bersegeralah membentuk negara Islam yang tulen.

posted by izzahhusna

0 comments: